PABX telefooncentrale

Had je vroeger de tradionele PMBX telefooncentrale (Private Manual Branche Exchange), later werd de techniek uitgebreid naar de PBX en PABX telefooncentrale (Private Automatic Branche Exchange). In feite een bedrijfstelefooncentrale die hetzelfde als een huistelefooncentrale werkt, maar waar veel meer telefoontoestellen op aan te sluiten zijn; als een schakelkast tussen de netlijnen, de zogenaamde infrastructuur, en de telefoontoestellen en andere communicatiemiddelen binnen de onderneming. Kortom, de PABX telefooncentrale regelt zowel het inkomende als uitgaande telefoonverkeer.

Hoe werkt het?

Om te begrijpen waarin een PABX telefooncentrale zich onderscheidt ten opzichte van een andere telefooncentrale volgen hier nog enkele details:

  • Wat betreft de functies wordt de overdracht van de gesprekken vereenvoudigd, bestaat de mogelijkheid een directe lijn aan elk toestel toe te kennen en kunnen interne oproepen van het ene naar het andere toestel worden overgebracht.
  • Vooruitstrevende diensten, zoals een gepersonaliseerd antwoordapparaat, de zogenaamde ‘voice box’; een muziektoon voor klanten in de wacht; een vocaal keuzemenu, een callcenterfunctie en een filter voor oproepen.
  • Geschikt voor wanneer u niet via het internet wil bellen, geen koppeling wenst tussen in- en uitgaand telefoonverkeer via klantendatabase, geen behoefte heeft aan onderlinge communicatie via ‘instant messaging’ en ook geen prijs stelt op fax en voicemail per e-mail.
  • Slechts een paar nadelen bij deze klassieke telefooncentrale zijn dat, wanneer de lijn uitvalt, alles verdwenen kan zijn tussen bedrijfs- en wijkcentrale en dat er slechts één telefoonnummer aan een locatie is gekoppeld.

Wat is verstandig

Kiest u voor analoog of digitaal en voor hoeveel netlijnen en binnenlijnen? Wilt u een draadloze of draadgebonden centrale en wel of geen centraal bedieningspaneel? Daarom stelt u op voorhand best de volgende vragen:

Een aantal vragen
Om een beter beeld te krijgen van uw behoeften stelt u zich deze vragen.
  • Hoe vaak belt ik intern (en hoeveel tussen de verschillende vestigingen)?
  • Kan ik beschikken over 2 gescheiden netwerken (spraak, data)?
  • Hoe vaak wordt er van werkplek gewisseld?
  • Welke functionaliteiten wens ik?
  • Bel ik vaak naar het buitenland?

Een PABX telefooncentrale kopen is een beslissing die weloverwogen dient te worden. Deze beslissing zal veel veranderen binnen uw interne en externe communicatie.

Soorten telefooncentrales.

Comments are closed.