VoIP

Bijna iedereen gebruikt het, heeft het er over of denkt er over na. Maar wat is VoIP nu eigenlijk? Gebruik maken van alle voordelen en mogelijkheden van een traditionele telefooncentrale zonder er één fysiek op kantoor te hebben staan. Het klinkt misschien een beetje mysterieus maar het is echt mogelijk. Sterker nog, de meeste grote bedrijven maken al dankbaar gebruik van dit sterk opkomende fenomeen; VoIP. Op de telefonie markt kan je niet meer om deze term heen.

Wat betekent VoIP?

VoIP heeft de letterlijke betekenis “voice over IP”. Dit houdt voornamelijk al het spraakverkeer via internet in. Er zijn inmiddels meerdere benamingen; Voice over internet, Internet Telefonie en IP telefonie. Het gaat bij allemaal om hetzelfde. Telefoongesprekken worden gevoerd door middel van een breedband internet verbinding.

Voor welke bedrijven is VoIP interessant?

Gezien de sterke randvoorwaarden is dit pas echt kostenbesparend en toepasbaar indien een bedrijf over de volgende factoren beschikt:

  • Aanwezigheid van een behoorlijk netwerk met sterke servers
  • Snelle internetverbinding
  • In bezit zijn van IP telefoons

Hoe werkt het?

Bij VoIP draait het allemaal om het omzetten van een analoog audio signaal in een digitaal signaal. Dit digitale signaal kan via internet verzonden worden. Na het installeren van een speciaal software programma, gratis te verkrijgen op internet, is het dus mogelijk om door een internetverbinding gesprekken te voeren over de hele wereld. Bij bedrijven wordt veelal gebruik gemaakt van telefoons voor deze gesprekken. Dit zijn IP telefoontoestellen. Deze worden door een internetverbinding verbonden met een hosted VoIP telefooncentrale. Op deze manier kan er een gesprek gevoerd worden door middel van het gebruik van een telefoontoestel. Hierbij heeft het computernetwerk de gebruikelijke connecties tussen de telefoontoestellen en de centrale vervangen.

Waarom VoIP in plaats van een gewone telefooncentrale?

Indien een bedrijf al een bestaand netwerk heeft en goede servers kan VoIP een flinke kostenbesparing met zich mee brengen. Naast uiteraard de belkosten die een stuk lager zijn is het ook interessant omdat er geen grote aanschafinvesteringen gedaan hoeven te worden. En indien een bedrijf veel internationale gesprekken voert met vestigingen over de hele wereld kan er sprake zijn van zeer grote kostenbesparingen. Ook een voordeel is dat er veel gemakkelijker overal ter wereld gebeld kan worden tegen dezelfde kosten. Dat maakt thuis werken bijvoorbeeld interessant. Verder brengt het een stuk structuur in huis. Het beheer van de netwerken en telefonie zijn centraal geregeld en dus een stuk overzichtelijker en efficiënter. Daarnaast is het ook fijn om een vast bedrag per maand kwijt te zijn in plaats van iedere maand een verrassing te krijgen met de telefoniefactuur.
“VoIP, een telefooncentrale die je altijd bij de hand hebt”

Goed om te weten.

Comments are closed.