PBX telefooncentrale

Vroeger kon je de PBX telefooncentrale beschouwen als één van de eerste professionele bedrijfstelefooncentrales. Je kan een PBX telefooncentrale het best omschrijven als een zelfstandig operend privé telefoonnetwerk binnen een bedrijf, waarbij een aantal buitenlijnen door gebruikers gedeeld kunnen worden voor extern telefoonverkeer. Met PBX wordt een verbinding gemaakt tussen de interne toestellen van een bedrijf, maar ook met het openbaar geschakelde netwerk, het zogenaamde PSTN. Door nieuwe ontwikkelingen bestaan er inmiddels vier verschillende PBX-telefoonsystemen waar we nader op in zullen gaan.

Goed om te weten
4 verschillende PBX-telefoonsystemen!
  • PBX
  • Hosted/virtueel PBX
  • IP PBX
  • Hosted/virtueel IP PBX

PBX telefooncentrale

PBX staat voor Private Branch Exchange. Een PBX telefooncentrale in haar oude vorm komt praktisch niet meer voor, daar onderhoudskosten voor het functioneren en instandhouden van dit telefoonsysteem een kostbare aangelegenheid kan zijn. De nieuwere PBAX telefooncentrale heeft meer te bieden, zoals ‘voicebox’, muziektoon voor wachtende klanten, een vocaal keuzemenu, een filter voor oproepen en een callcenterfunctie.

Hosted/virtueel PBX

Met dit PBX-telefoonsysteem staat uw telefooncentrale in een serverruimte bij uw telecom provider, zoals Cisco, Avaya en Siemens. Nodig is een stabiele internetverbinding en een aantal telefoons. Ook bent u vrij van onderhoud en hoeft u uw PBX telefooncentrale na enkele jaren niet te vervangen. Alle extra toegevoegde functies zijn gratis en uw telefooncentrale is altijd up-to-date. Uw bereikbaarheid is optimaal geregeld, omdat u met internet overal kunt inloggen.

IP PBX

Dit systeem wordt ook wel aangeduid met VoIP PBX, waarbij voor het voeren van gesprekken gebruikt wordt gemaakt van het Internet Protocol. Een PBX-telefoonsysteem, gebaseerd op software en uiterst geschikt voor het uitvoeren van specifieke taken en waarbij extra diensten worden geleverd. Zeer kostenbesparend in vergelijking met de traditionele PBX telefooncentrale, welke altijd bedrijfsgebonden is en daarom ook nog maar weinig voorkomt.

Hosted/virtueel IP PBX

Met deze variant heeft u hetzelfde IP PBX systeem, alleen dan ondergebracht bij een externe ‘host’. Hierdoor wordt de stabiliteit van uw systeem zeer betrouwbaar. Nog een voordeel is dat het hele systeem up-to-date blijft, waarbij alles eenvoudig opgeschaald kan worden. Bovendien is het systeem ‘redundant’, zodat een hardware storing op de server geen invloed heeft op de kwaliteit van het telefoonverkeer. Tel daar alle geboden functionaliteiten bij op en u begrijpt waarom VoIP PBX in populariteit groeit.

Soorten telefooncentrales.

Comments are closed.